Stort intresse för Sveriges lättviktssektor

Förra veckan besökte sex tyska bolag, tillsammans med representanter från det tyska näringsdepartementet, Sverige med en studieresa arrangerad av Tysk-Svenska Handelskammaren som en del i ett initiativ att öka samarbetet mellan länderna kring lättviktsteknologi.
Lättviktssektorn i Tyskland står för nästan 4 % av landets BNP och ca 2,9 % av alla arbetstillfällen vilket innebär över 1,3 miljoner arbeten. Inkluderar man hela värdekedjan, det vill säga både uppströms- och nedströms, handlar det om närmare 3,2 miljoner jobbtillfällen som på ett eller annat sätt kan kopplas till lättviktsteknologier. Tyskland har identifierat lättviktens roll både som en motor för innovation inom flera högteknologiska sektorer i landet och en strategiskt viktig framtidsfråga.
För Sverige har ungefär hälften av exporten ett direkt eller indirekt beroende av lättviktsteknologier för att behålla sin konkurrenskraft. Därför arbetar Tysk-Svenska Handelskammaren med det tyska nationella främjandeprojektet ”Lättvikt för framtidens mobilitet”, för att skapa möjligheter för tyska leverantörer att skapa relationer på den svenska marknaden samt utforska synergier med svenska aktörer.
13-15 oktober arrangerades en studieresa till Sverige, och närmare bestämt Göteborg, Nyköping och Stockholm med fokus på inspiration och relationsbyggande. Bland annat deltog delegationen på lättviktskonferensen i Göteborg, som erbjöd ett forum där tyska och svenska intressenter, beslutsfattare och branschrepresentanter fick mötas. Under dagen påvisades komplementära teknologiska styrkor, deltagarna kunde utbyta erfarenheter och inleda långsiktiga samarbeten mellan Tyskland och Sverige inom lättviktskonstruktion.
– Lättviktsteknologi är ett relevant område för att svenska tillverkningsindustrin ska röra sig mot nettonoll. Att tyska bolag spenderar tid och engagemang för en tre dagar lång studieresa hit till Sverige visar på att Tyskland ser många vinster med att samarbete med oss för både innovation och förflyttning av nuvarande materialanvändning, menar Cecilia Ramberg, tidigare programchef för det strategiska innovationsprogrammet LIGHTer och idag en del av Net Zero Industrys programkontor.
Under diskussionerna på konferensen resonerade deltagarna om att tysk-svenska samarbeten inom lättviktsteknik har stor potential att driva framtidens mobilitet, tack vare gemensamma värderingar och en stark vilja att samarbeta. Länderna har välutvecklade nätverk mellan universitet och industri, vilket främjar teknisk utveckling, men att det också krävs ett ännu stärkt samarbete mellan akademi och industri, tillsammans med investeringar i utbildning och forskning. För att påskynda den transformationen krävs dock att företag och samhälle minskar byråkratin och fokuserar mer på övergripande mål än detaljerade regler.
– Inom Net Zero Industry söker vi ständigt efter nya sätt att arbeta, nya samarbeten och förbättrade processer som minskar på utsläppen. Lättviktstekniken är en av många teknologier som kan ta oss närmare missionen om en svensk tillverkningsindustri som är både resilient och stärker konkurrenskraften samtidigt som den skapar ett nettonollutsläpp, säger Cecilia Ramberg.
Intresserad av att veta mer om projektet? Läs mer här!
Om ELN
– European Lightweighting Network
| Tyskland och Sverige är båda drivande medlemmar i European Lightweighting Network, ett nätverk som företrädare för den tyska regeringen tog initiativ till 2020. Nätverket har som syfte att föra lättvikt till den europeiska agendan, och arbetar för att få till finansiering för lättviktsinnovationer på EU-nivå. Sedan 2020 har nätverket vuxit, och har idag representanter från Österrike, Spanien, Luxemburg, Slovakien, Polen och Belgien förutom Tyskland och Sverige. |