Effektiva och motståndskraftiga 3D-printade magneter för fordonstillämpningar: genomförbarhetsstudie

Projektet syftar till att undersöka genomförbarheten av ett innovativt tillvägagångssätt för att  tillverka permanentmagnetkomponenter, en kritisk del i många elektriska applikationer, genom en indirekt additiv tillverkningsteknik (AM) som kallas metal extrusion printing. Den traditionella tillverkningen av permanentmagneter, som Neodymium-Iron-Boron (NdFeB), vilka används i stor utsträckning i elektriska motorer, är begränsad till enkla former (t.ex. pulvermetallurgi) eller är mycket energikrävande och genererar en betydande mängd växthusgasutsläpp (t.ex. gjutning eller pulvermetallurgi följt av varmpressning och varmdeformation). Projektet bidrar emellertid till övergången till en mer effektiv, cirkulär och hållbar tillverkningsprocess genom att utnyttja AM, vilket strategiskt kan hjälpa Sverige och EU att minska beroendet av magnetimport från utlandet. Genom att tillämpa denna metod hoppas vi inte bara minska det relaterade avfallet och energiförbrukningen, utan vi kommer också att sträva efter att förbättra den magnetiska effektiviteten hos elektriska motorer som ett system. Projektet ligger i linje med Net Zero Industry-initiativet, som har som mål att avsevärt minska den svenska tillverkningsindustrins miljöpåverkan samtidigt som leveranskedjornas motståndskraft förbättras. 

Projektnamn: Effektiva och motståndskraftiga 3D-printade magneter för fordonstillämpningar: genomförbarhetsstudie

Diarienummer: 2024-03025

Status: Pågående

Utlysning: Ökad resurseffektivitet och resiliens

Projekttyp: Genomförbarhetsstudie

Ansvarig handläggare: Vinnova

Projektägare: Kungliga Tekniska Högskolan

Projektdeltagare: Xylem Water Solutions Global Services AB, Scania CV AB

Projektledare: Sasan Dadbakhsh

E-post: sdad@kth.se

Startdatum: 2024-12-01

Slutdatum: 2025-05-01

Industri:

Teknikområde:

Ämne: